Kto w 2023 roku zostanie objęty ponownym autozapisem do PPK

Co to jest i kogo dotyczy autozapis do PPK? W jakim terminie pracodawca powinien poinformować pracowników o rozpoczęciu dokonywania wpłat na PPK? Od kiedy zaczną być naliczane wpłaty do PPK w wyniku zastosowania autozapisu? Co powinna zrobić osoba zatrudniona, która nie chce zostać objęta autozapisem do PPK? Sprawdźmy odpowiedzi.

Zaprzestanie naliczania wpłat na PPK – jakie zmiany od listopada 2022 roku

Rozpoczęcie przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności z programu, po osiągnięciu 60. roku życia, oznacza, że nie mogą być za niego dokonywane wpłaty do PPK. Od 21 listopada 2022 r. PFR poinformuje o tym wszystkich pracodawców – za pośrednictwem instytucji finansowych prowadzących rachunki takiego uczestnika.

Pracodawca może otrzymać na PUE ZUS wezwanie o podpisanie umowy o zarządzanie PPK

Podmioty zatrudniające, które nie podpisały jeszcze umowy o zarządzanie PPK, na swój profil płatnika składek na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS mogą otrzymać z Polskiego Funduszu Rozwoju wezwanie do zawarcia takiej umowy.

Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK pracodawca otrzyma poprzez PUE ZUS

Przedsiębiorca nie otrzyma już wezwania z Polskiego Funduszu Rozwoju do zawarcia umowy o zarządzanie PPK albo do przekazania do Polskiego Funduszu Rozwoju informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową. Obowiązek ten, przynajmniej na czas pandemii COVID-19, przejmuje ZUS i będzie to robił w pełni elektronicznie.

Wypłata transferowa PPK – zmieni się termin

Ustawa likwidująca OFE ma wprowadzić także zmianę w ustawie o PPK. Chodzi o termin w procedurze transferu środków w przypadku gdy pracownik zmienia pracodawcę. Sprawdź szczegóły.

PFR pyta pracodawców, czemu nie wprowadzili PPK

W ostatnich tygodniach PFR przesłał do pracodawców wezwania w związku z nieterminowym zawarciem umowy o zarządzanie PPK. Jak pracodawca, który otrzyma takie wezwanie, powinien na nie zareagować?

Deklaracja rezygnacji z oszczędzania w PPK złożona przez wszystkich zatrudnionych – czy nadal trzeba tworzyć PPK

W pierwszej połowie 2021 roku dwie ostatnie grupy pracodawców będą tworzyły PPK. W pierwszej kolejności utworzą je pracodawcy sektora publicznego – do 26 marca 2021 r. muszą zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, natomiast najmniejsze podmioty, a także wszystkie inne które nie utworzyły planu kapitałowego w 2019 roku albo 2020 roku, będą musiały utworzyć PPK do 23 kwietnia 2021 r., tj. zawrzeć umowę o zarządzanie PPK. Wielu pracodawców zadaje sobie pytanie, jak mają postępować w sytuacji, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożą przed dniem zawarcia umowy o zarządzanie PPK deklaracje rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK – czy muszą w takiej sytuacji w ogóle utworzyć PPK?

W jaki sposób data ukończenia 55 lat wpływa na zawarcie umowy o prowadzenie PPK?

Wielu pracodawców zastanawia się kiedy będą musieli zapisywać do PPK osoby, które swoje 55 urodziny będą obchodzić w roku w którym są zapisywani do PPK. Sytuacja dotyczy zarówno podmiotów zatrudniających, które dopiero zaczynają tworzyć PPK (np. sektora publicznego) – jak i tych, którzy już utworzyli PPK (bo np. zatrudniają osobę, która niedługo skończy 55 lat). Sprawdź na przykładach i uniknij pomyłki.

Przydatna informacja o PPK w jednostkach publicznych

Jednostki sektora finansów, które będą się decydowały na zawarcie umowy o zarządzanie PPK w najbliższych tygodniach, albo zawarły ją w reżimie starego prawa zamówień publicznych (do końca 2020 roku) mogą przekazać poniższą informację swoim pracownikom. Pozwoli ona uniknąć niejasności.